Friday, July 24, 2009

Belajar Menghias “Cup Cake”



































Laporan oleh Rosyatimah Tukimin, AJK ICT/Pendidikan)
(Gambar oleh Rohima Tarmuji, Bendahari)

Seramai 18 ahli Benita telah menghadiri kelas menghias “cup cake” baru-baru ini, lantas memberi peluang kepada ahli-ahli menambahkan lagi ilmu serta kemahiran diri ketika bertugas di Bernama.
Kelas yang dipimpin oleh Puan Wan Suriani Wan Hassan ini memberi pendedahan kepada ahli mengenai “cup cake”, peralatan serta bahan-bahan yang diperlukan untuk menyerlahkan lagi hidangan kek seumpama ini yang menjadi kegemaran ramai masakini.
Sebelum ahli-ahli yang kelihatan begitu teruja memulakan sesi menghias kek, Wan Suriani telah memberi sedikit penerangan dan panduan agar kek tidak sahaja cantik dipandang malah enak dimakan.
“Penggunaan mentega yang sesuai penting untuk menghasilkan kek yang enak dan hiasannya cantik, yang tidak terlalu berminyak atau mudah cair,” kata Wan Suriani, yang juga Setiausaha Ketua Pengarang Bernama, Datuk Yong Soo Heong.
Memandangkan masa terhad kerana kelas diadakan pada waktu rehat makan tengah hari,, setiap peserta telah diberikan lima biji “cup cakes” tanpa hiasan yang telah disediakan sendiri oleh Wan Suriani. Segala peralatan serta bahan untuk menghias kek juga disediakan untuk digunakan secara berkongsi.
Setelah resepi aising diedarkan, Wan Suriani menunjukkan cara membuat aising tersebut. Selepas aising diwarnakan dengan bantuan beberapa peserta, Wan Suriani mula membimbing peserta teknik-teknik menghasilkan hiasan bunga, daun, rumput, nombor, huruf dan lain-lain ke atas kek dengan menggunakan pelbagai “nozzles” .
Peluang melahirkan kreativiti masing-masing diambil sepenuhnya oleh ahli, maka hasilnya kek bukan sahaja mempunyai hiasan bunga atau daun malah bagi mereka yang amat kreatif, hiasan kek mereka mempamerkan corak mini kebun bunga, padang bola dan banyak lagi.
Aktiviti anjuran Benita yang dilaksanakan pada 29hb Mei, 2009 di Tingkat 14, Wisma Bernama ini telah mendapat sambutan yang begitu menggalakkan. Aktiviti seumpama ini akan dianjurkan lagi di masa hadapan dengan hiasan menggunakan resepi aising lain pula.

No comments:

Post a Comment